Saturday, November 19, 2011

Servo's in de giek

Dit is de positie van de servo's in de giek.
De positie van de hefcilinder.

De positie van de lepelsteelcilinder.

De positie van de bakcilinder.

Om de krachten van de cilinder op de giek over te brengen werd de kruiskoppeling op deze (zie onderstaande foto) manier bevestigd. Dit had ik in eerste instantie niet zo gedaan, wat resulteerde in een kromme servo-as. 

Wat me ook opviel was dat de standaard giek nogal flexibel was. Tijdens het graven tordeerde de giek. Vandaar dat ik de giek van binnen heb verstevigd met aluminium platen. Ik heb tevens in de scharnier punten van de giek messing buisjes met stalen pennen geplaatst. Hierdoor kan de giek niet meer torderen en is het een sterk geheel.

Hier is te zien hoe één van de platen vast zit in de giek.

Een mede ombouwer heeft me een paar foto's gestuurd waarop te zien is hoe de servo's in de giek zijn ingebouwd. Ik heb de servo's op vrijwel dezelfde wijze ingebouwd en de versteviging in de giek is ook identiek. 


Het enige verschil in de bouw is dat hij lagers in het scharnierpunt heeft geplaatst. 


Het is verstandig om de scharnier-punten in de giek te verstevigen. Op deze wijze voorkom je dat de giek gaat torderen tijdens het graven en draait alles ook nog eens zeer soepel. 

Dan hier nog een foto van de giek als deze in elkaar zit.
Zoals je kan zien werd het draaipunt van de originele (dummie) cilinders verplaatst. Ook dat heb ik zo gedaan. De reden daarvoor dat ik de werk cilinder, zeg maar even, die in het midden zit wilde maskeren. Zo valt die wat minder op en lijkt het net alsof de twee buitenste cilinders het werk doen.

En dan hier nog een keer de lepelsteel met de ingebouwde servo's en eindschakeling. Ook deze wijze van inbouw is identiek aan die van mij.


Hie de binnenzijde van mijn lepelsteel.



Wat ik ook gedaan heb is het draaipunt van de lepelsteel aangepast. Ik wilde namelijk dat de giek dezelfde uitslagen zou hebben als die van een echte. 
Zoals in deze grafiek:

Hier een foto waarop te zien is dat het draaipunt werd aangepast en dat de platen waarmee de bak scharniert zijn verlengd. Hierdoor komt de draaiing van de giek heel dicht in de buurt van de draaiing die op de grafiek is aangegeven.


Hier nog een paar foto's van dezelfde mede ombouwer. Die wilde ik jullie niet onthouden omdat ze zeer duidelijk zijn.






2 comments:

  1. Beste Jeagermeister,

    Mijn complimenten voo rje blog en natuurlijk voor je cat.
    Wil zelf ook zoiets dergelijks gaan maken.

    Heb echter twee brandende vragen;

    1) Hoe heb je het asje in de cilinder gekregen die in het boortje moet gaan?
    2) Waarom servo's en geen elektromotoren?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hallo Olly,
      Bedankt!

      Ik denk dat je die stalen pin bedoeld die in de boor grijpt?!
      Dat is inderdaad een beetje lastig. Je moet namelijk een gaatje boren in het buisje ( de cilinder) en dan niet door het midden, maar wat meer naar de zijkant zeg maar. Ik heb eerst gekeken waar de pen moest komen. Gewoon de boor in het buisje doen en even met een potlood of kras-pen markeren. Daarna heb ik aan beide zijden van het buisje twee kleine gaatjes geboord, dus ieder gaatje apart. Vervolgens heb ik het boortje gepakt met dezelfde diameter dan de pin en heb ik deze door de twee pas geboorde gaatjes geboord. En dan moet je toch een beetje wrikken met dat boortje om het op de goede plaats te krijgen. Hierna kun je de pen, gemaakt van een oud boortje, er door heen steken. Dan de slangeboor even in de cilinder passen. En als het goed is kun je de pen met epoxy lijm vast zetten. Je moet de pen voor het lijmen, wel eerst wat langer houden. De pen moet aan beide zijden buiten de cilinderbuis steken. Dan de boel fixeren met tape of iets dergelijks en wachten tot het goed droog is. Dan kun je de overtollig delen van de pen wegslijpen met een dremel en is het klaar. Heel verhaal! Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

      Waarom geen elektromotoren? Je bedoeld vast die kleine transmissiemotoren?! Je kan inderdaad net zo goed die transmissiemotoren gebruiken. Ik ben voor de servomotoren gegaan omdat men op internet dat ook zo gebouwd hadden. Maar nu zou ik het toch ook anders doen. Dan hoef je ook geen servo's ombouwen. Had in mijn geval ook beter geweest want ik heb natuurlijk de elektronica van de servo's gewoon niet gebruikt omdat ik die regelaars van CTI gebruik. Maar zo gaat dat je ziet steeds andere betere mogelijkheden. Bij de volgende graafmachine doe ik het ook anders.
      Groet Pieter

      Delete