Sunday, December 11, 2011

Onderwagen

En dan nu de onderwagen:

Op een aantal video's op internet zag ik dat de rupsen al snel slap werden of waren en dat ze er af liepen bij het sturen(schranken) in mulle zand. Dus ik wilde een systeem waardoor ik de rupsen iets strakker kon opspannen. In eerste instantie zat ik te denken om het zo te maken zoals het in het echt is. Dus onder veer belasting de rupsen gespannen houden. Dit is natuurlijk allemaal wel te maken, maar dat duurde mij toch wat te lang. Ik wilde ook wel een beetje snel een werkende graafmachine hebben. En je kan het later natuurlijk altijd nog veranderen!


Dus ik heb er voor gekozen om de servomotoren op een dusdanige wijze te monteren dat deze naar voren en naar achteren konden worden verplaatst zodat de rupsen strakker konden worden gezet.

De foto die ik hier geplaatst heb is wederom een foto van een collega Bruderombouwer.

Gewoon schroefjes lossen en de rijmotoren naar voren/achteren bewegen. Je moet behoorlijk wat weg frezen. Let er wel op dat je niet teveel weg freest.
Hier nog een filmpje van hoe het bij de onderwagen van mijn graafmachine werkt:
Rupsen spannen

Ik heb aan de zijde waar de schroeven ingedraaid worden een aluminium plaatje geplakt met epoxylijm. Dit is een stuk steviger en het plastic beschadigd dan ook niet.


De draaikrans:
Dit is mijn draaikrans. Ik wilde een draaikrans met binnen vertanding omdat ik denk dat er tijdens het graven wel eens zand en en ander rotzooi tussen de vertanding zou kunnen komen. Mijn draaikrans is een beetje een "trail and error" ontwerp. Dus net zo lang door bouwen tot het goed werkt, zeg maar. Maar daardoor ziet het er ook wat complex en rommelig uit. 

Daarom is de draaikrans op de foto hieronder misschien wel duidelijker dan die van mij.
Het is belangrijk dat de tandkrans precies op de goeie plaats gemonteerd word. Op het stuk aluminium zoals hieronder te zien kun je dan ook mooi het midden uitmeten om zo de tandkrans op zijn plaats te krijgen.
In het aluminiumblok boor je twee gaten van 2.5 mm aan beide zijden En dan tap je daar 3 mm draad in. Dan boor je 3 mm gaten in het plastic van de onderwagen. Wel eerst uitmeten natuurlijk. Zo kun je dan de draaikrans met vier 3 mm boutjes vastzetten aan de onderwagen. 

In het midden de centrale doorvoer. Gemaakt van een vierpolige zogenoemde "jackplug".

Misschien een betere oplossing voor de centrale doorvoer. Klikken

Als je alles dan gemonteerd hebt ziet het er ongeveer zo uit.

De bovenwagen van mijn graafmachine draait nog gewoon op het plastic van de onderwagen. Zoals het bij de originele Bruder Cat ook draait, zeg maar. Ik heb op internet meerdere gezien die de draaikrans hadden omgebouwd met een groot lager er in.
Een beetje zoals deze:
Een prachtig mooie draaikrans. Je kunt deze ook gewoon kopen. Het is natuurlijk wel steviger en de speling is nihil. Maar ik moest toch een beetje om mijn budget denken en ik denk dat je voor deze draaikrans toch wel wat flappen op tafel moet leggen.

Het kan ook anders zoals hier te zien is.

En bij deze onderwagen worden de rupsen onder veerbelasting strak gehouden. Zeer mooi gemaakt en dat ga ik dus bij mijn nieuwe graafmachine project ook doen. Net als een gelagerde draaikrans.
Dan de zwenkmotor in de bovenwagen:
Ik heb de servomotor met twee stukjes aluminium "U"profielen aan de bovenwagen gemonteerd. De servomotor zit tussen de profielen geklemd en is met epoxy vastgelijmd.

 Zoals op de foto te zien is moest ik een beetje plastic weg frezen omdat de tandkrans daar tegen aan liep.
Niet direct te veel weg frezen. Gewoon even passen en weer een beetje weg frezen als het niet past.

Ik heb voor "U" profielen gekozen omdat het gedeelte waar de giek op scharniert op enige manier weer vast moest worden gezet aan de bovenwagen. Anders schuift die natuurlijk tijdens het graven naar voren.

Zoals op de foto hieronder te zien is zit dat gedeelte met twee inbussen aan beide zijden vast.
Ik heb weer twee 2.5 mm gaatjes in de "U" profielen geboord en heb daar 3 mm draad in getapt.
Zit als een huis en ik kan de graafmachine als dat nodig is ook gewoon weer uit elkaar halen.

2 comments:

  1. de meeste foto's kan ik op de website niet zien wat jammer is want zo weet ik niet hoe ik bepaalde dingen moet bouwen

    ReplyDelete
  2. Hai, de meeste fotos zijn niet meer zichtbaar. Kunnen deze weer zichtbaar gemaakt worden?

    ReplyDelete